Retro stijl striptekening van een vrouw die zegt: "Hi there, pretty bottle."

Schoonmaakmiddelen en hun onweerstaanbare marketing

Niet voor het eerst stond ik gisteren in de winkelstraat met op mijn boodschappenlijstje een fles allesreiniger van Ajax.

Waarom Ajax, vraag ik me nu af. Zodra ik de Action in stapte nadat ik Wibra, Zeeman én Albert-Heijn had gepasseerd, zat ik weer vol twijfels over welke allesreiniger aan te schaffen.

Poster met reclame voor peren zeep: "pears soap".

Ben jij nou echt zo onweerstaanbaar?

Die winkels liggen er namelijk vol mee. Óók niet voor het eerst zou ik ook vandaag weer thuis komen met meer schoonmaakspul dan waar ik voor kwam. Ik ga graag naar de Action voor goedkopere producten, who doesn’t. De grote valkuil daarbij is dat je denkt: “Hey, dit is goedkoper dan in de supermarkt, dan kan ik het net zo goed meenemen”. Toch?! Zo ook met een allesreiniger in spuitfles genaamd “The Pink Stuff”. Ter mijn verdediging: ik had ‘m al regelmatig gespot en mezelf altijd toegesproken om ‘m te laten staan, totdat ik echt een nieuwe nodig had. Wat overigens te alle tijden echt een top TIP is als het op besparen aankomt.

Toch zit ik nu thuis, met mezelf in gesprek over de vraag waarom ik dan zo nodig deze producten specifiek van die merken moest kopen. Een lekkere geur lijkt me een prima reden. Schoonmaakkracht is natuurlijk het belangrijkste en ook een minimale hoeveelheid aan schadelijke chemicaliën.

Toch merk ik dat ik naar die laatste twee niet altijd kijk. Helpt ook niet mee dat het wat onderzoek vereist om te beoordelen of iets werkt en semi-natuurlijk is. De geur kom je pas echt achter zodra je thuis bent en aan de slag kan.

Nee, waar het ‘m vaak in zit is de verpakking en de marketing.
Veel nieuwe merken gooien je dood met reclames op sociale media (nooit de betaalbare natuurlijk).

Drie flessen schoonmaakmiddel in een emmer.

Hoe deal ik met die aantrekkingskracht?


Merken zoals The Pink Stuff, wat ze bij de goedkope winkels verkopen, zien er gewoon goed uit, toch?!
Dat roze spul, roze fles, de geur van…Tja, Roze. Ik kan me zo voorstellen dat dit de aandacht van verschillende schoonmaak lovers trekt.
Hetzelfde geldt voor Ajax, de fles meldt 94% natuurlijk te zijn, de geur is lekker en op de achterkant staat subtiel vermeldt dat je niet hoeft af te spoelen met water.
Vergelijkbaar is Marcel’s Green Soap met z’n dure spuitflessen, wasmiddelen en handzepen.
Ik heb het allemaal al wel eens geprobeerd, omdat ik het van mezelf simpelweg “moet” uittesten. Ik wil die mooie fles gewoon een keer in huis hebben!

Dus hoe ga je hier nou mee om?
Als je overstag gaat voor een duurder merk, wacht dan op een aanbieding of koop het bij winkels die géén supermarkt zijn. Als je dit het wachten waar vindt, dan weet je ook zeker dat het geen impuls aankoop wordt.

Of ben ik nou de enige die met dit soort wereldproblemen te kampen heeft? 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties